Notícies

La Mulassa se suma a l'imaginari festiu de Mataró

Cavallistes que participavan en el Ball de Gitanes de Mataró fins al 2015.
Mataró és terra d'entremesos festius. I com a tal, no hi podia faltar un membre clau de la família de la imatgeria festiva, la Mulassa. En aquesta població del Maresme hi ha documents que expliquen que l'any 1848 va existir un projecte per construir-ne una, després que Mataró hagués obtingut el títol de ciutat i que havia viscut l'arribada del primer ferrocarril de la península Ibèrica. Era una ciutat de futur i culturalment potent, però malauradament, la Mulassa mai no va veure la llum.

Ara, més d'un segle i mig després, la ciutat es prepara per donar la benvinguda a la seva primera Mulassa, que lluirà l'escut oficial i normatiu de la ciutat de Mataró al seu llom. Serà el 3 de febrer durant el Rebombori Gitanero, a la Plaça de Santa Maria, on es farà una cerimònia de presentació a les 18h i després començarà la passejada de bèsties i la ballada. Ballarà al so de Ministrers i de La Principal de La Bisbal, amb una composició especial del mestre Francesc Cassú. També tindrà la seva pròpia coreografia.

La Mulassa, duta per dues persones, té forma d'animal i anima les festes de carrer. Diversos pobles de tradició agrària han propiciat la presència d'aquest entremès, i és molt visible en pobles de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Occitània. Les més antigues de Catalunya es troben a Vilanova i la Geltrú, Solsona, Reus, Sant Feliu de Pallerols i Berga. De fet, la Mulassa neix quan creix desmesuradament la Mula, que és un encreuament entre un exemplar de cavall i un exemplar d'ase, i la tradició catòlica relaciona aquest animal amb el quadre de nativitat del Nen Jesús, juntament amb el Bou.

Però com ha nascut la Mulassa de Mataró? És fruit de la iniciativa popular i es finança a través de la plataforma de mecenatge a través d'Internet, Verkami. Com expliquen els seus impulsors, és una obra col·lectiva en la qual han participat diverses persones com ara en Gerard Fort (en l'escultura), en Ramon Dalmau (en l'estructura), en Juanma Avilés (en els acabats finals) i Eva Ribas (en el vestuari). Totes elles han estat coordinades per l'indumentarista Pau Fernández en qualitat d'assessor estètic pel que fa a la mateixa figura i a la futura indumentària dels respectius portadors.

Encara sou a temps de fer-vos padrins i mecenes de la Mulassa de Mataró, fins al 10 de febrer, fent clic aquí

menú de notícies