Notícies

L’Aplec Internacional, una experiència vivencial per al públic americà

En els seus inicis l'Aplec Internacional, mostrava sardanes.
La història de l'Aplec Internacional d'Adifolk es remunta a l'any 1988, quan naixia aquesta iniciativa amb l'objectiu de donar a conèixer a arreu d'Europa la cultura popular catalana. Amsterdam va ser la primera ciutat, on es va veure només un tast de sardana, però ben aviat es va ampliar el programa per convertir-lo en una gran mostra de grups folklòrics.

Aquesta experiència s'ha fet gran, i l'Aplec Internacional ha triat Washington, als EUA, com a amfitriona de la mostra, que tindrà lloc entre el 27 de juny i el 8 de juliol del 2018, dins del Smithsonian Folklife Festival. Però no serà només tast de la nostra cultura popular i tradicional pensada per a persones que no en són coneixedores, sinó que es tracta de sumar elements tradicionals per a una dimensió de tradició viva, adaptada a la modernitat i en constant evolució. Ras i curt, com explica a Tornaveu el president d'Adifolk, Joan Gómez, que ja fa funcionar a tot gas la maquinària del 31è Aplec, es tracta de convertir les actuacions en veritables espectacles de carrer.

"L'Aplec Internacional d'aquest any és un compromís que hem pres conjuntament amb la Fira Mediterrània i la Generalitat per participar en aquest festival a Washington com a representants del país. Es tracta d'un festival folklòric, però el més interessant és que té una base antropològica sòlida, que ens permet mantenir l'essència de l'aplec i la difusió de la cultura popular a l'estranger", explica en Joan Gómez.

I com encara Adifolk aquesta jornada internacional? Gómez explica a Tornaveu: "Continuem apostant d'una manera descarada i necessària per la polivalència dels participants, i sobretot, per la col·laboració entre diferents colles i grups que hi participin". I posa alguns exemples: "Volem que els geganters puguin fer de diables, que els diables puguin participar en una cercavila, que els dansaires puguin ballar una sardana o dinamitzar el ball amb música. Que tothom sigui polivalent", explica.

I encara més, Joan Gómez vol marca la diferència respecte a altres aplecs, el valor afegit de la proposta d'Adifolk, que passa per no limitar-se a una exhibició de l'activitat, sinó anar més enllà: "Apostarem per la participació i el diàleg amb el públic assistent. L'aplec durarà 15 dies, i tindrà unes 4 actuacions diàries d'uns 45 minuts. Doncs bé, d'aquests 45, uns 10 seran actuació, i la resta, els dedicarem a explicar què sentim quan fem l'activitat, per què ho fem i què ens entronca amb la història i el país". A més, remarca el president d'Adifolk, també explicaran la quotidianitat, "volen saber què mengem, com es fa una truita de patates o el pa amb tomàquet. Tot serà molt vivencial", promet Gómez. I per posar un toc encara més festiu, hi haurà una mena de festival paral·lel amb actuacions nocturnes.

Crida per als grups de cultura popular

Actualment i fins al 29 de setembre, Adifolk manté obert el període de recepció de propostes de grups que vulguin participar al festival. A mitjans d'octubre l'entitat farà públic el llistat d'inscripcions rebudes i entre els mesos de desembre i gener, l'organització del festival (Smithsonian, Generalitat de Catalunya i Adifolk contactaran amb els grups per tal de concretar les propostes i fer la selecció final per part de l'Smithsonian.

Més informació del període d'inscripció, fent clic aquí.

menú de notícies