“No podíeu haver triat millor. Perquè Àgata Roca és una de les actrius més completes, elegants intel·ligents del panorama actual”, capaç d’oferir “tantes capes interpretatives que fins i tot una rèplica literal sembla elevada”. La dramaturga Victoria Szpunberg es dirigia així al jurat del premi Margarida Xirgu, que dilluns al vespre atorgava el guardó a l’actriu barcelonina per la seva ‘elegant i sàvia’ interpretació a L’imperatiu categòric. Àgata Roca suma així el seu nom a la llarga i il·lustre llista de Xirgus que l’han precedit, com Núria Espert, Carme Elias, Emma Vilarasau, Clara Segura o Mercedes Sampietro, entre moltes altres.
Si Victoria Szpunbger, l’autora i directora de L’imperatiu categòric, va ser l’encarregada de fer la glossa de l’acte (a través de la pantalla, perquè era al Festival de Teatre d’Olite, a Navarra), Mont Plans, guanyadora de l’edició anterior, va ser qui va entregar a Roca el guardó en forma d’anell personalitzat. En aquesta ocasió, la peça és obra de la joiera de Barcelona Sandra Llusà, qui es va trobar amb el repte de crear “una joia per a una persona que no porta joies”. El resultat és un anell senzill, protagonitzat per una turmalina, en què l’artista va mirar de reflectir l’elegància i transparència de l’actriu i també el seu “compromís amb el teatre i amb ella mateixa”.

En el seu parlament, Àgata Roca afirmar sentir-se molt contenta i molt emocionada, i va parlar de talent i d’opotunitats. Va explicar que es va assabentar de la notícia a Buenos Aires, on estava de gira amb T de Teatre i La dona fantasma, la mateixa ciutat que va acollir Margarida Xirgu. I va agrair el guardó “a moltes persones i circumstàncies” que l’han ajudat, i especialment a Victoria Szpunberg, per haver-li ofert l’oportunitat d’interpretar el personatge de Clara G., una dona madura –“a les dones madures també els passen coses”– i professora de filosofia que conviu amb diverses crisis. Perquè, assegura, “en el món del teatre no tot depèn de l’esforç i dedicació” i moltes actrius amb talent es queden al camí. “Les oportunitats han de ser-hi. El tren ha de passar-hi perquè hi puguem pujar. Jo vaig poder pujar-hi en el moment just, gràcies a la Victòria”. 

Roca també va explicar que el text la va “captivar només llegir les tres primeres escenes”. Perquè l’obra parla de molts temes actuals, del problema de la vivenda a Barcelona, de la precarietat laboral, de la invisibilitat d’aquesta dona, i que per això també va entusiasmar el públic i la crítica. L’actriu va dedicar el premi a la seva família –a l’oficial i l’escènica, les companyes de T de Teatre– i a Xavi López, l’actor que li dona rèplica en l’obra i que li ha ajudar a construir el personatge.

50 anys del Premi Margarida Xirgu
Instaurat l’any 1973, el premi arriba a les cinquanta edicions, i és un dels més longeus de l’estat en l’àmbit de les arts escèniques. Per això, la cerimònia de dillus va ser un acte especial, amb molts convidats tant a dalt com a baix de l’escenari –actors i actrius, directors i també la consellera de cultura en funcions, Natàlia Garriga–, per celebrar mig segle de vida d’aquest guardó que convoquen actualment la revista digital Núvol i la Federació de Grups de Teatre Amateur de Catalunya, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Molins de Rei i la Fundació Romea.

Ignasi Roda, coordinador dels premis des de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB) fins al 2021, va repassar la seva història, plena d'anècdotes i vicissituds. El van impulsar Pere Pausas, un home apassionat del teatre, i la Penya Carlos Lemos, a fi de reconèixer l’actuació teatral femenina més rellevant de la temporada barcelonina. L’any 1992, sota la presidència de Frederic Roda, el pare d’Ignasi, es va decidir substituir la màscara de ceràmica que fins llavors rebien les guanyadores per un anell, recollint així una tradició del teatre anglès, on quan un actor veterà es retirava entregava al seu successor un anell. Aquesta joia s’ha convertit avui en un dels trets distintius del premi. El guardó va superar la desaparició d’aquest grup, traspassant la responsabilitat a l’ADB el 2015, i fa tres anys als convocants actuals.

En aquesta edició especial, un bon número de ‘Xirgus’, més d’altres anys, omplien el pati de la butaques del Teatre Romea. La conductora de la gala, l'actriu i presentadora Elisenda Pineda, va convidar tres d’elles, Muntsa Alcañiz, Àngels Gunyalos i Carme Santa, a pujar a l’escenari, on van conversar sobre premis i el paper de les dones joves i madures, en el teatre.

El juny de 2025 Àgata Roca tornarà a agafar el tren de les oportunitats i es posarà de nou en la pell de Clara, al Teatre Lliure de Gràcia, tractant d’esquivar les diverses crisis i lluitant per fer-se visible. En aquesta ocasió, però, amb una turmalina al dit, potser ho tindrà més fàcil.