Més de 130 èquids, una trentena de carruatges i carros i dos-cents traginers i tragineres desfilaran el pròxim dissabte al matí pels carrers del centre de Barcelona en honor a Sant Antoni, patró del gremi de traginers i dels animals del camp. L’edició d’enguany, la 201, serà una cita inusual, ja que se celebrarà per primer cop al maig, després que la pluja obligués a cancel·lar la celebració prevista pel 23 de gener i per garantir el benestar animal.
El programa
Els gegants de Sant Antoni i els gegantons del Mercat formaran part de la celebració amb ballades com a prèvia al pregó de la Cavalcada. A més, estaran acompanyats pels renovats gegants de les Colònies Jordi Turull. Enguany el pregó tindrà lloc a les 10.30 h, davant de l’Escola Pia de Sant Antoni, i anirà a càrrec de Toni Sànchez, activista de la cultura popular.
A continuació arrencarà la Cavalcada dels Tres Tombs, que presentarà el gran patrimoni històric del transport ciutadà, urbà, d’agència o de pagès de la ciutat, on destaquen el carruatge amb la figura de Sant Antoni o els carros oficials de les entitats organitzadores o la carrossa dels Serveis Funeraris. Entre les novetats, hi desfilarà un nou carruatge, que serà “sorpresa, però que estarà relacionat amb el món màgic infantil”, segons avança el president de la Federació dels Tres tombs de Barcelona, Andreu Bernadàs, i des de Sant Joan Despí participarà un gran carro que servia per transportar pomes des del poble al Born, en la commemoració del centenari de l’entitat. També s’estrenarà la nova bandera de la federació, que es va presentar a principis d’any.
El recorregut de la Cavalcada serà el següent: avinguda del Paral·lel, carrer de Tamarit, Comte Borrell, Parlament, ronda de Sant Pau, ronda de Sant Antoni, Villarroel, Floridablanca, ronda de Sant Antoni, plaça de la Universitat, carrer de Pelai, la Rambla, carrer de l’Hospital, Sant Antoni Abat, Manso, avinguda del Paral·lel i plaça de Josep Puig i Cadafalch.
Una cavalcada més accessible
En la passada també participaran dos carruatges cedits per l’organització a l’entitat PAIDEIA i a un grup de famílies amb infants amb sordesa de Barcelona, per poder gaudir plenament de la festa des de dins i fer arribar la cultura popular a tothom.
A més, la Federació Tres Tombs Sant Antoni de Barcelona ha elaborat una guia cognitivament accessible per facilitar la participació de totes les persones en la festa. La guia ofereix informació útil sobre la cavalcada i s’ha creat com a eina d’anticipació per ajudar a preparar la visita amb més tranquil·litat, especialment a les persones que necessiten suport cognitiu o sensorial.
Activitats paral·leles
En el marc de la celebració, s’han programat activitats complementàries al llarg d’aquesta setmana: visites guiades a Can Fontanet, el centre d’Interpretació dels Tres Tombs de Sant Andreu (de dimarts a diumenge, de 10-14, escriure a reserves@canfontanet.cat) i portes obertes a la Col·lecció de Carrosses Fúnebres, ubicada al Cementiri de Montjuïc, de l’11 al 18 de maig. A més, la Federació dels Tres Tombs de Sant Antoni de Barcelona, que des de fa uns anys impulsa la figura del banderer infantil, organitzarà xerrades a diverses escoles del barri de Sant Antoni per assegurar la continuïtat de la festa.