Amb la publicació de Comerços Emblemàtics de
Barcelona (Editorial Efadós), el fotògraf Esteve Vilarrúbies vol
posar èmfasi en “les tres P" que requereixen el comerç històric de la
ciutat: promoció, protecció i preservació. El llibre desitja augmentar el
coneixement que els barcelonins tenen dels establiments emblemàtics i al mateix
temps fomentar que s’introdueixin en les rutes turístiques.
En la selecció del centenar de comerços descrits en el
llibre, Vilarrúbies ha seguit dos criteris fonamentals: poder
acreditar que no han canviat la seva ubicació ni tampoc l’activitat productiva.
Per garantir aquests dos paràmetres, el fotògraf ha hagut de fer una extensa
investigació en els anuaris comercials barcelonins, fet que li ha permès
conèixer informació fins ara desconeguda sobre alguns establiments.
El llibre, que ha comptat amb la col·laboració de Josep
Maria Roig, propietari de la pastisseria La Colmena i president de l’Associació
d’Establiments Emblemàtics (AEE), es divideix en sis capítols:
Alimentació, Moda i complements, Oci i cultura, Restauració i una darrera
secció sobre activitats vinculades a oficis o a la indústria. Com a epíleg a
cadascun d’aquests capítols, també es mostren imatges d’establiments ja
desapareguts, però que perviuen en la memòria col·lectiva de Barcelona, com ara
El Indio o Musical Emporium.
Amb la publicació d’aquesta obra, l’AEE reforça la seva
aposta per la promoció editorial del teixit comercial històric. En
col·laboració amb el Fons d’Imatges de Comerç de Catalunya, l’abril del 2019 va
presentar ‘Establiments emblemàtics. La guia dels establiments emblemàtics’,
amb il·lustracions de Joan Bueno i fotografies del mateix Esteve
Vilarrúbies.