L’estrena de la versió per a cobla del Glòria de Guinovart amb el Cor Canta; una gala lírica, amb sardanes inspirades en òperes i àries per a veus i cobla; l’espectacle AmorT, que fusiona aquesta música amb dansa i la literatura, un concert dedicat a sardanes centenàries i el Memorial Joaquim Serra. Són algunes de les propostes destacades d’una nova edició del Cicle de Cobla a Barcelona, que es va presentar ahir al matí a la Casa de la Sardana. La proposta, organitzada per l’Agrupació Cultural Folklòrica Barcelona, busca posar en valor la música de la cobla i de projectar-la al futur, fent-la dialogar amb altres disciplines.
El programa arrencarà el 12 de gener de 2026, amb la presentació del nou CD de sardanes escrites per Jordi León amb la cobla Sant Jordi- Ciutat de Barcelona, que torna a ser la cobla resident. I es tancarà el 28 de desembre amb el concert de Nadal amb la cobla dels Alumnes del Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB).
Aquesta edició amplia enguany els concerts i els mesos respecte a edicions anterior. En total seran 16 concerts, distribuïts en dos blocs, del gener a maig i d’octubre a finals d’any, al Teatre Casino l’Aliança del Poblenou. Hi participaran set cobles diferents, la Sant Jordi, Mediterrània, La Principal de la Bisbal, Reus Jove, La Principal del Llobregat, Marinada i Sol de Banyuls, a més de les formacions dels estudiants de l’ESMUC i del CMMB.
La veu, protagonista del cicle
En la nova edició del Cicle de Cobla a Barcelona donarà un protagonisme a la veu –ja sigui lírica, coral, recitada o popular– que acompanya la cobla. És el cas d’un dels plats forts de la temporada, la Gala Lírica, el 9 de febrer, una proposta que vol demostrar la versatilitat de la cobla i la seva capacitat de fusionar-se amb altres instruments i gèneres aliens a la sardana. El repertori oferirà una primera part amb sardanes inspirades en òperes i el teatre líric català (com la Sardana sobre Un ballo in maschera, de Pep Ventura), i una segona amb àries i duets d’òperes de compositors ben diferents, des de Gerswhin o Bizet, fins a Mozart, Offenbach o Rossini, transcrites per a veus i cobla. Bernat Castillejo dirigirà la Cobla Mediterrània, que acompanyarà amb les veus de Maria Hinojosa i Marta Valero, en el que serà el primer concert íntegrament operístic interpretat per una cobla..
El 9 de març arribarà Amort, un espectacle que conjuga cobla, cant líric i popular, literatura i dansa, tot plegat al voltant de dos temes universals: l’amor i la mort, creat per la companyia AmarT i el ballarí i rapsode Ricard Zanca. L’obra, que Zanca ha definit com un “poema simfònic” o “poema dansat”, és un muntatge calidoscopi on caben música popular, renaixentista, barroca, havanera, sardana i poesia del segle XX, amb autors i obres com el Testament d’Amèlia de Lamote de Grignon, l’ària que obre l’opera Serse de Händel, el Lamento de la Ninfa de Monteverdi, un tema de Manuel de Falla, un pasdoble de Sorozábal, un poema de Josep Carné, el cant de la Sibil·la o la sardana Remembrança de Joaquim Serra.
La cobla també es fusionarà amb la veu al Concert de Cap d’Any, el 28 de desembre, que estrenarà una versió per a cobla de l’oratori Glòria d’Albert Guinovart, amb la cobla Sant Jordi, acompanyada pels 140 cantaries del Cor Canta i la soprano Marta Mathéu. Guinovart va crear l’obra en 2019 per a cor i orquestra, i aquest 14 de desembre s’ha presentat la versió per a banda, cor i soprano solista, també feta per ell mateix; l’adaptació ara en versió “és tot un repte”, ha assegurat.
Altres propostes
Una altra cita destacada del programa són el Concert Itàlia/Alemanya, el 23 de febrer, on la Cobla Sant Jordi reunirà en una de sola les tres actuacions que ha ofert aquest any 2025 a l’estranger: a les ciutats italianes de Cúneo i Saluzzo, i a la Sala Gran de l’Elbhilharmonie d’Hamburg. També el concert que Jordi León dedicarà a la música de la belle epoque, amb la cobla Reus Jove, el 23 de març, per donar a conèixer músiques d’autors oblidats o poc recordats, com Josep Segarra, Agramont i Rigau, tots ells contemporanis de l’avi del mateix León, Manuel León, “amb qui començà la tradició musical familiar”. I Fra Garí, amb la cobla Sant Jordi, la Marinada i Esther Pinyol a l’arpa, que estrenarà el poema homònim inspirat en la llegenda montserratina de Fèlix Martínez Comín, el 5 d’octubre.
Una de les novetats del cicle serà la incorporació dels Premis Preludi, els nous guardons que venen a substituir al projecte de La Sardana de l’Any, impulsats per Som Sardana. Al mes de maig (els dies 18, 20 i 15) es faran les tres semifinals de la categoria Audiència, que serviran per escollir -amb la votació en directe del públic- les sardanes que passaran a la final.
El cicle inclourà aniversaris destacats, com l’homenatge a Enric Ortí, pels seus cinquanta anys a la tenora (13 abril), i el 15è aniversari de la cobla Sol de Banyuls (2 de novembre). Finalment, no faltaran altres concerts tradicionals, com el Memorial Joaquim Serra, que tindrà enguany un marcat accent femení, amb l’estrena d’una de les suites inèdites de Pepita Llunell, en el marc del centenari del seu naixement, i l’estrena de l’obra per encàrrec de la compositora catalana Sílvia Lanao, i eI concert de Nadal amb la cobla dels Alumnes del CMMB.
