Punt final a la commemoració de l’Any Candel, organitzat amb motiu del centenari del naixement de l’escriptor. L’acte de cloenda—«De Candel a avui, les migracions enforteix els barris»— va celebrar-se ahir a l’Auditori de la Generalitat de Catalunya, coincidint amb el Dia Internacional de les Persones Migrades.

Carles Estapé va advertir que «el racisme institucional té el màxim exponent en la llei espanyola d’estrangeria, però està present en tots els racons de l’administració pública». El coordinador de la Xarxa Candel va afegir que «habitualment quan es parla sobre immigració, qui menys veu té son les persones migrades». Un dels encerts de l’Any Candel, segons Estapé, ha estat precisament donar altaveus a persones que habitualment no tenen l’oportunitat d’expressar-se públicament.

La taula rodona “Els Candels d’avui” precisament va voler donar veu a nous perfils. Moderada per Déguène Seck, va comptar amb la participació del jurista i politòleg Aliou Diallo, l’activista i educadora social Yousra Touri i la psicòloga Doina Gherta (Atzavara Arrels Terres de l’Ebre).

Els discursos institucionals van anar a càrrec de Salvador Illa i de les conselleres Mònica Martínez Bravo (Conselleria de Drets Socials i Inclusió) i Eva Menor (Igualtat i Feminismes). El president de la Generalitat va lloar la contribució de Candel per «donar veu, nom i ànima a Els altres catalans perquè mai més fossin “altres” i fossin catalans amb totes les lletres». Pel cap del govern, el llibre és plenament vigent i seria convenient que fos curricular als instituts i escoles de Catalunya. «Candel—va concloure—és un català universal. Tot el que representa—convivència, empatia, diàleg, dignitat—avui està en joc.»