La festivitat de la Candelera, el 2 de febrer, tanca tradicionalment cicle de nadalenc. Per la Federació Catalana de Pessebristes, ha estat una temporada molt positiva, marcada per una àmplia participació de públic i de les entitats. S’han fet unes 120 exposicions i pessebres públics, que han rebut milers de visitants. Les tres grans cites celebrades en el marc de la commemoració dels 800 anys del pessebre –la Biennal, l’exposició del Museu d’Història de Barcelona i la de la Casa dels Entremesos– han atret 59.045 visitants i han servit “per apropar la realitat del pessebrisme a Catalunya i el seu paper referent en l’àmbit internacional”, segons destaca el president de la federació, Ramon Albornà.
Des de la federació remarquen també que les bones xifres posen en relleu “la solidesa i el moment del pessebrisme a casa nostra” i constaten que aquesta tradició, vuit segles després del primer pessebre, “és una activitat viva”, i “un patrimoni cultural que continua present a la nostra societat i en el marc de les nostres tradicions populars”.
Activitats del #Pessebre800 anys
La 19a edició de la Bienal del Pessebre a Catalunya, al Reial Cercle Artístic de Barcelona, va reunir una quarantena de diorames aportats per 28 entitats pessebristes federades de tot Catalunya, i va esdevenir un bon aparador del moment actual del pessebrisme, amb escenes més tradicionals i propostes més innovadores i temàtica social (Naixements en oficines de caixers o en ciutats devastades per les guerres), que connecten la tradició amb el món actual. Entre el 28 novembre al 14 de gener hi van passar 38.047 visitants.
La mostra Greccio, Barcelona, patrimoni cultural internacional, al Museu d’Història de Barcelona, a la plaça del Rei, va donar a conèixer la història del pessebrisme i el paper central que n’ha tingut Barcelona a 14.609 visitants. Mentre que la tercera de les grans exposicions, la de la Casa dels Entremesos, dedicada a l’obra dels grans mestres en la tècnica del diorama i als grans figuristes catalans, va rebre 6.389 persones.
Ramon Albornà destaca també la participació catalana a la mostra internacional que es va fer a la ciutat italiana de Rieti, capital de la vall coneguda com la del Primo Presepe, a Greccio. La Federació Catalana i l’Associació de Barcelona, ambdues membres de la federació internacional Un.Foe.Prae, hi van aportar tres diorames, reforçant la visibilitat del pessebrisme català fora de les nostres fronteres.
Finalment, des de la Federació posen de relleu la col·laboració d’altres entitats de la cultura popular que també s’han sumat al programa dels 800 anys i han organitzat activitats específiques en l’entorn del pessebrisme, en l’àmbit des de la música, cant coral, les catifes, etc.
La temporada nadalenca ha finalitzat però no el programa commemoratiu, i encara s’han previst diverses activitats per aquest any 2024. La principal serà un simposi sobre pessebrisme, al mes de maig, que vol servir per reflexionar i debatre al voltant del moment actual del pessebrisme, la seva evolució i la seva vessant quant a patrimoni cultural.
Concurs fotogràfic de la Viquipèdia
El concurs fotogràfic de pessebrisme organitzat per Associació Amical Wikimedia ha donat a conèixer els guanyadors. La imatge titulada Camí de Reis de Ferran Fonté i José Luis Mayo, de Miquel Codolar (Medol) (Barcelona, 2023) ha rebut el primer premi de fotografia contemporània per unanimitat del jurat. L’accèssit ha estat per la fotografia de 800 anys del primer pessebre, de Pere i Lluís Sanahuja (Terrassa, 2023), de Núria Florensa, mentre que la Mostra de pessebres d’Olot, L’Hospici (Olot, 2023), d’Àlex Hinojo (Kippelboy) ha rebut una menció especial.
En la categoria de fotografia històrica, el primer premi ha quedat desert i s’ha atorgat l’accèssit a Jaume Muntada, per una imatge d’El Naixement, de Joan Muntada (Castellar del Vallès, 1987).
El concurs, una iniciativa conjunta entre diverses entitats i mitjans culturals per tal difondre la cultura popular del pessebrisme. Les imatges guanyadores i la resta de participants s’incorporen al repositori multimèdia lliure Wikimedia Commons, i són accessibles i sense copyright.