Concerts, exposicions, xerrades, enregistrament d’obres inèdites, produccions, publicacions, un catàleg i mapa digital del seu fons documental i fins i tot un pòdcast basat en la seva correspondència. Són algunes de les moltes activitats previstes arreu dels Països Catalans per celebrar bicentenari de fundadors del cant coral i pare de l’associacionisme. La directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, Adelaida Moya, i la comissària de l’Any, Anna Costal, van presentar el programa, que busca divulgar el seu llegat musical però també les altres facetes menys desconegudes, com a poeta, periodista i home d’acció política, i sobretot reivindicar la seva vigència actual. “Quan parlem de cultura comunitària i drets culturals estem parlant de Clavé”, va recordar Moya.
La inauguració oficial de l’Any Clavé es farà el pròxim dilluns 6 de maig (a les 18.30 hores), a l’Ateneu Barcelonès, amb l’actuació del grup vocal De Canendi Elegantiaque, sota la direcció de Francesc Garrigosa, que interpretarà diverses obres de Clavé, algunes d’elles “prou inèdites”, va assenyalar Anna Costal.
Però de fet les celebracions ja han començat i abans d’aquella data tindrem algunes activitats destacades, moltes d’elles impulsades des del món associatiu i les corals claverianes. Així, el dissabte 20 d’abril arribarà a L’Auditori de Barcelona la cantata juvenil El jove Josep Anselm Clavé, amb la participació de prop de 800 infants i joves procedents dels conservatoris i escoles de música d’arreu del país, coproduïda per la Federació dels Cors de Clavé i el Departament d’Educació de la Generalitat. I el divendres 26 d’abril, el Festival Clavé200, que es proposa fer arribar el cant coral per tot el territori català, aterrarà a l’Auditori Sant Martí de Provençals de la capital catalana.
També en l’àmbit musical, destaquen dues noves produccions, el nou espectacle de la Coral Sant Jordi i Marc Parrot, que es presentarà a la 27a Fira Mediterrània de Manresa, o la primera òpera sobre Anselm Clavé, del compositor Josep Mut, que s’estrenarà a l’Auditori al mes d’octubre.
Moya va afirmar que la intenció del Govern és que l’Any Clavé sigui un Moya va afirmar que la intenció del Govern és que l’Any Clavé sigui una celebració “molt coral i molt transversal”, per això es convida a associacions i entitats a participar-hi a través del formulari al web commemoratiu, on es recolliran totes les activitats, que s’aniran ampliant i completant al llarg de l’any.
Cinc projectes per divulgar la figura i el llegat de Clavé
De Clavé “és més conegut el mite que el que va fer en la seva vida i tot el que va desplegar”, va assegurar Anna Costal. Per això, més enllà dels concerts i activitats corals, l’Any impulsarà també cinc grans projectes en altres formats i a llarg termini, que busquen donar a conèixer la vida del personatge i també del segle l’època complexa i convulsa en què va viure.
El primer serà una publicació en format imprès i digital, que s’encarregarà a una vintena d’investigadors que s’acostaran a la figura de Clavé des de diferents punts de vista i a través de la biografia d’una vintena de personatges que el van tractar i conèixer de prop: membres de la seva família, com la seva filla Àurea Rosa Clavé, compositora i pianista; polítics com Víctor Balaguer, Pi i Margall i Ildefons Cerdà; escriptors com Serafí Pitarra i Conrad Roure, i, per suposat, músics i amics com Pep Ventura o també Richard Wagner, de qui el mestre barceloní va ser el primer a estrenar una obra seva, el 1962, als Camps Elisis de Barcelona.
El segon projecte serà l’enregistrament d’una selecció d’obres de Clavé, algunes d’elles inèdites. L’obra inclourà peces com Les nines del Ter, de 1854, una de les més antigues que va escriure en català, una tanda de valsos per a guitarra sola o l’adaptació al català que va fer de l’himne de La marsellesa, que per si sola “ja val l’enregistrament”, va remarcar Costal. Les partitures s’editaran i es posaran a disposició de tothom que en vulgui fer ús de manera lliure i gratuïta.
La tercera producció serà un pòdcast, a partir de la correspondència intensa que va tenir amb la seva dona, i que, segons Costal, dona per “una vida de pel·lícula”. Perquè en les cartes “narra coses molt íntimes però que a través d’elles expliquen episodis claus de la història del país”, des del seu èxit a Madrid, on va ser rebut per la reina, fins a la seva estada a la presó, el seu exili o l’epidèmia de la pesta negra a Barcelona.
En quart lloc, hi ha la itinerància de l’exposició Josep Anselm Clavé. D’Icària a la República Federal, que actualment es pot visitar al foyer del Palau de la Música. Es preveu que la mostra es pugui ampliar i s’exhibeixi en diverses ciutats catalanes.
Finalment, l’última iniciativa és la confecció d’un catàleg de l’obra poètico-musical del compositor. “Si en els projectes anteriors es tractava de divulgar la figura de Clavé des del món acadèmic, ara el propòsit és al revés, que des de les entitats –arxius municipals i comarcals i entitats corals–, que han conservat material claverià, puguin ajudar-nos a confeccionar un mapa dels fons documentals”, va explicar Costal. En el mapa ja s’hi poden localitzar una cinquantena d’entitats i informació sobre el material que guarden: partitures, manuscrites o editades, estendars, fotografies i altres objectes.
La comissària de l’Any va afegir que tot i que és un projecte bàsicament musical, que “podria servir per trobar alguna obra desconeguda”, també ressegueix i explica la història de la societat obrera a Catalunya dels segles XIX i XX. El mapa de moment s’ha centrat en el Principat, però la intenció és que pugui estendre a altres territoris on també va viure o vinculats amb Clavé, des de les illes Balears, Madrid i Sevilla fins a Cuba.