Reflexionar sobre la seva salut i funció social del teatre amateur per
agafar múscul i empenta, i reclamar un major reconeixement social i suport
institucional. Aquests seran els principals objectius del II Congrés de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya,
que se celebrarà l’últim cap de setmana d’octubre a Santa Susanna (Maresme). A
la trobada hi participaran més de 300 persones, representants d’un centenar de
grups catalans i també de les Balears, València i Europa, i de les principals
organitzacions internacionals. L’esdeveniment se celebra 36 anys després de la
primera edició, que va servir per constituir la Federació de Grups de Teatre
Amateurs.
“El teatre amateur són més de mil grups,
que apleguen unes trenta mil persones, i més de dos milions d’espectadors.
Després de la guerra civil, ha estat el moviment cultural que ha mantingut la
llengua catalana arreu del país. Malgrat això, el teatre amateur ha estat el
parent pobre de la cultura popular, perquè sovint es confon amateur amb aficionat,
però és un error, perquè amateur vol dir ‘el que estima’”. Josep
Lluís Argemí, coordinador de la comissió del Congrés, va voler destacar aquesta
contradicció en l’acte de presentació del Congrés, que es va fer divendres en
el Pati Manning de Barcelona.
Per això, Argemí va explicar que el Congrés
vol servir primer per fer valdre tota aquesta força i després
per reclamar un “major reconeixement social i suport” per part de les
administracions. Un suport que, per Argemí, no ha de ser només econòmic, sinó
també en matèria d’infraestructures, de difusió i d’organització.
Toni Font, el president de la Federació de
Grups Amateurs de Teatre, organitzadora de l’esdeveniment, va recordar que
aquest II Congrés arriba 36 anys després de la primera edició, que es va
celebrar a Igualada l’any 1985. En tot aquest temps, el sector ha crescut
–passant de 35 a uns 400– i s’ha organitzat –de fet, d’aquell primer congrés en
va néixer l’actual Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya. I per
això ja toca fer una segona edició, que “ens ha d’ajudar a repensar qui
som i cap a on hem d’anar”.
Congrés amb projecció internacional
A la trobada hi participaran entre 300 i 400
persones de més de cent companyies no professionals. Des de l’organització
remarquen la dimensió internacional de la trobada, amb la presència de grups de
l’Alguer, el Rosselló, Andorra, Itàlia, Suïssa, Mònaco i Midi-Pyrenées,
i representants de la Federació de les Illes Balears, la Federació del
País Valencià, de l’Associació Internacional de Teatre Amateur (AITA) i
de la Confederació Internacional de Teatre Amateur (CIFTA).
El programa s’estructurarà en tres
ponències: ‘Els grups amateurs de teatre i el seu futur’, que tractarà
qüestions com la creativitat, la innovació i la frontera entre amateurisme i
professionalitat; ‘Els grups amateurs i la seva funció social’, que parlarà
sobre l’educació, la llengua, la salut, la integració social, etc.; i ‘La unió
ens fa més forts’, per reflexionar sobre el món digital, la cohesió territorial
i nacional o el mecenatge o els drets d’autor.
Inclourà també una taula rodona, amb les
altres federacions nacionals i internacionals, la presentació de cinc ponències
i d’un manifest dels Grups Amateurs elaborat per la comissió
organitzadora. A més, els assistents podran gaudir de dues representacions teatrals
i de visites guiades al municipi i al seu entorn.
Durant la presentació, es va destacar el valor
social del teatre, que no és només lleure sinó que té un valor cultural,
didàctic, terapèutic, social... Toni Font va recordar que el teatre amateur, com
“tota la gent que fem cultura popular”, “som segurament el graó més bàsic de la
cultura. No guanyem res, però ens omple de vida”.