Ens mirem constantment, a nosaltres mateixos i a la gent del nostre entorn
immediat, i precisament per això ens costa percebre com la canalla creix
ràpidament, aquella piga que abans no teníem al braç esquerre, les entrades de
la nostra parella arribant perillosament a la coroneta... A vegades és
necessari que arribin tiets llunyans a casa, que ens coneixen però no
viuen amb nosaltres, perquè ens facin notar com hem canviat, les petites però
constants transformacions del nostre cos.
Aquest és l'exercici que ha proposat la jornada Miralls. Els reptes de la cultura popular i l'associacionisme cultural avui, celebrada aquest matí al Teatre Conservatori de Manresa. Aportar una mirada externa, fresca, per reflexionar des de perspectives a les quals no prestem prou atenció. Miralls ha estat organitzat pel Departament de Cultura i produït per la Fira Mediterrània i l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català.
L’artista visual Quim Moya s’ha inspirat en les
intervencions dels quatre ponents - Gemma Carbó, Àngels Travé, Joan Subirats, i Víctor Garcia per realitzar una pintura en
directe. Amadeu Carbó, moderador de l’acte, ha avançat la voluntat d’organitzar
una segona trobada per explicar casos de bones pràctiques en els quatre eixos
tractats: museologia, patrimoni, educació i governança en les entitats.
Gemma Carbó ha trencat el gel de la jornada. “Els
museus han de ser projectes pedagògics, no museus-espectacle de consum
turístic”, ha incidit la directora del Museu de la Vida Rural, per qui “els
museus etnològics estan molt ben posicionats perquè ens parlen de maneres de
viure que ens donen pistes sobre problemes actuals: energies netes, economia circular,
residus 0, comunals. (...) Sense romantitzar res, hem d’apropar aquest
coneixement a la ciutadania. Ho podem fer en el marc de l’Agenda ODS i els
objectius 2030”. Els actors culturals també hem de participar dels debats sobre
polítiques de sostenibilitat, que actualment s’encaren des de l’òptica
ambiental o tecnològica. Carbó s’ha mostrat contundent sobre aquest
punt, ressaltant que “s’ha de canviar de paradigma cultural per poder ser
sostenibles”.
La confecció d’inventaris del Patrimoni Cultural Immaterial
(PCI) és un pas decidit en aquesta direcció. No són projectes teòrics o
arxivístics, sinó amb una clara voluntat d’incidència i progrés social. Per
això Immaterial Penedès, ha subratllat Travé, “s’està fent amb la
col·laboració de les entitats, sobretot amb els centres d’estudi”. Des de
l’Institut d’Estudis Penedesencs s’han definit quatre àmbits d’aplicabilitat:
social, cultural, educatiu i econòmic. De fet, ja s’han començat a
recollir els primers fruits. Beneficis explícits, com ara la catalogació d’una
setantena de manifestacions, però també altres menys evidents: enfortir la
identitat de la reclamada vegueria del Penedès, o entre altres, aconseguir que
l’enoturisme hagi incorporat la perspectiva del patrimoni immaterial. En aquest
sentit, Travé ha remarcat que el PCI és un concepte molt ampli, que
engloba moltes manifestacions que transcendeixen l’àmbit de la música, la dansa
i les festes: jocs tradicionals, construccions en pedra seca, refranys,
llegendes, formes d’organització social...
Després de la pausa-cafè de rigor, Joan Subirats ha
plantejat quina importància té la cultura en la nostra societat i quin pes
hauria de tenir en els currículums educatius. Per contextualitzar aquestes dues
preguntes, el catedràtic en Ciències Polítiques ha recordat que “la cultura,
com a política pública, és relativament recent”, motiu pel qual “no està tan
protegida en els textos constitucionals” i segueix considerant-se un element
perifèric, no essencial, de l’Estat del Benestar.
Subirats ha defensat que no garantir un accés universal
a la cultura provoca una societat més desigual. En l’accés al marcat laboral,
el capital cultural que atresora un candidat és més important que els títols
que pot acreditar. Sobretot en les feines liberals, les empreses demanden
persones creatives, que sàpiguen treballar en equip, siguin capaces
d’adaptar-se a circumstàncies canviants, i altres habilitats intangibles que
rarament es treballen en els currículums educatius convencionals, i en canvi sí
que es conreen en projectes culturals comunitaris. Subirats no ha dubtat en
definir la cultura popular com “un recurs innovador pels centres educatius” en
ser un àmbit que fàcilment es pot vincular amb “la ciència, la tècnica, el
coneixement i l’esport”.
En la darrera intervenció, Victor Garcia ha
qüestionat alguns tòpics autocomplaents sobre l’associacionisme cultural. Les
declaracions del cap de Suport Associatiu del Tercer Sector a Fundesplai són un
exercici de sana provocació a les entitats. Algunes de les més destacades:
“estem perdent socis i estem guanyant clients. Perdem activistes i guanyem
persones que busquen serveis”; “no ens podem convertir en clients de les
administracions públiques, en algunes entitats estem en el llindar que això
pugui passar”; “hem de fer formació als voluntaris i personal remunerat, no són
mà d’obra barata”; o bé “hem d’evitar que les entitats siguin gestionades per
dues o tres persones. Com més participativa és una entitat, més incidència
política pot tenir”.
Més enllà de qualsevol reflexió particular, Garcia ha
emplaçat les associacions a ser coherents amb la missió i els objectius que les
impulsen: “La credibilitat i confiança no venen de sèrie per ser una entitat
cultural, s’han de guanyar”. En altres paraules: etiquetar-nos com a “cultura
de proximitat” no és suficient, cal mantenir un compromís sòlid amb les
persones i l’entorn i gestionar correctament els diners que disposem.
Per ser més útils socialment, les entitats culturals hem de
convidar més sovint els tiets llunyans a casa. Teixir vincles més sòlids amb
biblioteques, museus, centres educatius, voluntariat social, i un llarg
etcètera d'institucions. Segur que d'aquesta manera, cada vegada que els
invitem a sopar, ens trobaran més guapos, més radiants, més
esplendorosos.