Tanquem la sèrie d’entrevistes als ponents que participaran
en la jornada Miralls conversant amb Joan Subirats, catedràtic de Ciències
Polítiques, i fins fa pocs mesos tinent d’alcalde de l’Àrea de Cultura,
Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona. En aquesta
conversa, Subirats reflexiona sobre la necessitat d’incorporar més continguts
culturals en els currículums educatius.
Entrevista de Gemma Aguilera
La cultura popular és valors, història, solidaritat,
relacions socials... Malgrat tot, a les escoles no és una matèria consolidada,
més enllà d’alguns projectes en alguns centres. De fet, és anecdòtica. A què
atribuïu que el nostre sistema educatiu no tingui ben integrada la cultura
popular? La música o la plàstica, per exemple, formen part de tots els
programes educatius...
No és només un problema de cultura popular en sentit
estricte. El que crec que cal és repensar la relació cultura-educació en el seu
sentit més ampli. Si comparem el que es fa aquí en continguts culturals a les
escoles i instituts de 3 a 18 és molt poc central en el currículum. Es fa
plàstica i música, si, però no amb la mateixa intensitat a tot arreu, i en
general, com aspectes complementaris. La cultura és avui un element de
desigualtat real, entre aquells alumnes que tenen accés a continguts i experiències
extraescolars, i que viuen en entorns on les activitats culturals són presents
i aquells que no hi tenen accés. Dos nois o noies, tots dos amb el títol de
batxillerat o d’ESO sota el braç, el que els diferencia de nou és la
motxilla cultural i d’activitats de lleure que han tingut.
Cada cop més es demana als llocs de treball competències com
innovació, creativitat, capacitat d’experimentar, emprenedoria, saber treballar
en grup... Tot això té més a veure en continguts artístics i culturals que en
currículum acadèmic convencional. Crec que aquí s’ha de fer un tomb molt
important. I la cultura popular pot ajudar moltíssim, ja que aplega molts
elements de creativitat, de treball en grup, d’assumir el risc, de construir
plegats accions i espectacles... Té una gran potencialitat educativa, al marge
dels elements també importants i significatius de coneixement de la cultura
pròpia i dels valors comunitaris i de construcció d’identitat
En altres països us consta si la cultura popular s’integra
en el sistema educatiu?
He vist que als països nòrdics, que són referència per mi en
aquest tema, hi ha una gran relació entre escoles i comunitat local, i
s’incorporen moltes tradicions i festes dins les activitats de les escoles.
Escoles que depenen dels ajuntaments i on per tant els vincles amb la comunitat
local és molt intensa
S’ha estudiat prou, els valors que aporta la cultura popular
a l’educació dels nostres infants?
Falta un treball sistemàtic (de sistema i continuat) per
analitzar la significació educativa d’aquests continguts culturals, també els
que aporta la cultura popular. Les meves filles van tenir la sort d’anar a una
escola pública on aquest tema era molt present. Participaven com escola a la
festa major del barri, amb ball de bastons, amb un drac i practicaven els
castells de falcons. Aquesta era una activitat molt estimada pels infants i que
combinava festa i coneixement del barri i de les tradicions. Crec que caldria
aprofundir en aquests elements culturals en sentit ampli com peça centrals de la
renovació educativa
Les entitats de cultura popular també poden jugar un rol en
l’educació, tant en el marc de l’escola com fora. Què proposeu i què s’està
fent ja en aquest sentit? Com es poden estrènyer els llaços entre aquests dos
àmbits?
De fet, em consta que a diferents barris de Barcelona
algunes colles ja fan activitats de col·laboració i formatives amb diverses
escoles. Caldria aprofundir en el tema. Hi ha un programa que es diu “En
residència” que subvenciona l’Ajuntament de Barcelona d’acord amb el Consorci
d’Educació de la ciutat, que implica que un artista, un creador..., es passi un
any a un Institut de Secundària amb un grup de nois i noies, organitzant una
activitat artística (exposició, art, documental, obra de teatre, fotografia,
música...). Cada setmana es troben i treballen per organitzar el tema i a final
de curs s’exposa o es mostra. És una activitat que perfectament podria
incorporar qualsevol de les modalitats i especialitat de la cultura popular.
Crec que el que cal és que hi hagi més interrelació entre el món de la cultura
popular i els espais institucionals que organitzen i programen activitats
educatives.
Diríeu que les administracions educatives no han posat prou
atenció a la cultura popular com a font de transmissió de valors, història,
cultura i també llengua? S’ha de formar els mestres, també...
No m’atreviria a ser rotund en aquest tema, ja que la meva
informació està molt centrada en el cas de Barcelona. Però jo crec que cal que
escola i cultura popular, i m’atreviria a dir, cultures populars, en plural,
tinguin molta més presència al sistema educatiu. Els espais de cultura popular
han demostrat la seva capacitat d’obertura en relació amb els nouvinguts
i crec que hi ha molt camí a córrer en aquest treball d’articulació entre
educació i cultures populars.
I la cultura popular pot ser tan atractiva com els esports.
Però com es fa per cridar l’atenció dels infants? Sobretot els més grans, que
probablement veuen la cultura popular com una cosa de pares i avis... I la
televisió, i fins i tot les xarxes socials, quin rol poden jugar en aquesta
difusió per a infants i joves?
No tinc una resposta clara al respecte. Però crec que de la
mateixa manera que en un cert moment el món de la cultura popular va fer un
salt incorporant noves maneres de fer, incorporant tecnologia i coneixement
científic, per aquesta via caldria trobar elements d’innovació que puguin
generar noves vies de relació i implicació. La gent de la cultura popular ha
d’acostar-se, com de fet ja s’està fent i ho hem pogut veure en els mesos de
pandèmia, per trobar els canals de connexió amb les noves generacions. Això
potser és més fàcil a localitats petites que a grans ciutats, però si mirem el
cas de Barcelona, el món de la cultura popular no ha deixat de créixer en els
darrers anys. Evidentment, els mitjans convencionals de comunicació,
sobretot la televisió, i les xarxes socials poden ajudar, de fet ja ho estan
fent, i molta gent de la cultura popular hi és ben present, però potser el que
cal és sortir de l’espai de confort, per dir-ho així, i buscar i explorar noves
activitats.
Creu que la cultura popular en un futur formarà part del
currículum escolar a Catalunya?
A mi m’agradaria que la cultura en el seu sentit més ampli,
incorporant la cultura popular en les seves diferents variants, tingués cada
cop més presència al sistema educatiu del país. Es podria aprofitar la sisena
hora que no és present a la gran part d’escoles públiques (si en algunes
concertades) per anar treballant en aquesta línia. Es poden buscar vincles
entre disciplines acadèmiques convencionals (matemàtiques, física, química,
literatura, història, tecnologia...) i generar vincles amb activitats
artístiques i culturals. De fet alguns Instituts-Escola, agafen especialitat
com circ o música com a tema que afecta el conjunt d’activitats del centre.
Aquesta és una bona línia.