L’arqueologia musical, duta a terme per uns músics, els de l’Escola de Música de Gràcia de Barcelona, conjuntament amb la col·laboració de la Federació de Cors de Clavé, farà possible que dissabte 26 d’agost la plaça del Molí de Ripollet aculli, a les 23h, la versió musical íntegra de L’Aplec del Remei, possiblement la primera obra de sarsuela en català, o com a mínim, la primera de la qual és te constància, obra del mestre Anselm Clavé.
L’obra és una rara avis dins la producció coneguda d’Anselm Clavé, compositor i periodista, considerat el fundador dels cors de Clavé, origen de l’associacionisme cultural. Clavé va compondre tot un repertori cançons corals de bellesa però adaptat a les característiques dels seus cantants, que en sortir del fum i les dures condicions laborals de les fàbriques (circumstàncies que malauradament algunes d’elles no són relíquies del passat), es reunien per cantar i de ben segur gaudir d’uns instants d’eixamplament en unes vides marcides per la rutina. De Clavé, home pluridisciplinar – va exercir de periodista i polític- no se’n coneix cap sarsuela més, però alhora cal destacar que en L’Aplec del Remei s’hi troba la seva empremta musical en una obra que se succeeix prenent com a escenari la festa de l’Aplec del Remei de Caldes de Montbui i, per tant, l’acció succeeix entre escenaris com els populars banys termals de la població del Vallès Oriental. “Quan la seva filla emmalalteix, Clavé la va portar als banys termals de Caldes, i la va acompanyar durant una època. Les vivències del poble i l’ambient són decisius per a la inspiració de l’obra, que segueix el model de vodevil de Les noces de Fígaro”, explica Bruna Nájera, director de la representació a Ripollet, que serà a l’aire lliure.
El camí cap a la recuperació
L’obra es va estrenar el 30 de desembre de 1858 al Gran Teatre del Liceu, i després, es va reestrenar al desaparegut Teatre Odeon de Barcelona el 1864. Fruit d’una encomiable tasca de reivindicació de la cultura popular, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) va estrenar l’anterior temporada teatral (2016-2017), amb un muntatge que sota el nom de L’Aplec del Remei, s’interpretaven les principals cançons de la sarsuela, conjuntament amb d’altres composicions emblemàtiques de la producció de Clavé com La maquinista o la seva versió en català de La Marsellesa. Xavier Albertí, director del TNC, va dirigir durant quatre nits l’espectacle, convertit en el seu alter ego: la directora polonesa Wanda Pitrowska.
La principal diferència és que en la representació del 26 d’agost a Ripollet es representarà tota la part musical de l’obra. Per tal que els espectadors no perdin el fil de la narració, el mateix Nàjera, entre cançó i cançó, farà també les funcions de mestre de cerimònies narrant el fil de l’obra. “El nostre desig és que l’obra, coincidint amb el 150 aniversari de la seva estrena es pugui reestrenar al Liceu el desembre de 2018, amb actors, vestuari, atrezzo, és a dir, tal com Clavé la va imaginar i la va estrenar”, exposa el director i narrador de l’espectacle.
Per arribar a poder mostrar íntegrament L’Aplec del Remei, s’ha reprès la tasca d’arqueologia musical iniciada per la recuperació del TNC. “Els músics de l’Escola de Música de Gràcia han digitalitzat les partitures del mateix manuscrit de Clavé. I ells mateixos, seran els músics que interpretaran aquesta versió genuïna de l’obra en format concert”, afegeix Nájera.
El recorregut de L’Aplec del Remei no s’atura amb la representació a Ripollet, sinó que en el mateix format es podrà gaudir el 14 d’octubre a la Festa Major de Caldes de Montbui, fet que suposarà gaudir de l’obra en l’ambient que la va inspirar. Molt probablement altres poblacions s’afegiran a la llista, amb la vista posada a la recuperació final que un bon dia es faci al Liceu.