Heu vist la comèdia Lapònia? Jo en vaig tenir l’oportunitat aquest
estiu. Vaig recordar el text just acabar-se la presentació de la temporada
nadalenca dels col·lectius de cultura popular. La taula rodona Reinventem
el Nadal, celebrada el dissabte 28, va comptar amb la participació del
conseller a l’exili Lluís Puig, la directora general de Cultura Popular i
Associacionisme Cultural Maria Àngels Blasco, i les intervencions d’Àngels
Serentill (Federació Catalana de Pessebres Vivents-FCPV), Lleonard
del Río (Coordinadora de Pastorets de Catalunya -CPC) i Albert Català (Federació
Catalana de Pessebristes-FCP).
El conflicte narratiu que presenta Lapònia, escrita
per Marc Angelet i Cristina Clemente, és prou interessant. Dues parelles, una
ubicada a Finlàndia i l’altra a Catalunya, debaten com s’ha de tractar la
canalla durant les festes nadalenques: explica’ls-hi sempre la veritat
(‘Santa Claus és un home gras vestit de vermell’) o deixar que s’il·lusionin en
falses creences (‘els reis d’Orient són els pares’). És a dir: la
realitat ha d’inundar totes les facetes de la nostra existència, o com afirmava
aquella fantàstica pel·lícula de George Sator, també es viu d’il·lusió?
Certament, necessitem prendre mesures de
prevenció; però si volem evitar ser víctimes d’una depressió generalitzada,
fruit de molts mesos de distanciament social, també necessitem viure una vida
que no es limiti a treballar i romandre a casa. Tal com va apuntar Albert
Català: “Les festes de Nadal són una oportunitat perquè les tres federacions
ens conjurem per aixecar l’estat d’ànim de la societat”. Les tradicions i la
cultura de base, que a diferència dels sectors professionals han mantingut la
seva activitat durant tots aquests mesos, és més important que mai “per la
il·lusió col·lectiva”. En aquest sentit, Blasco va apuntar que des del
Departament de Cultura estan traslladant al PROCICAT que “el país pot perdre
bous i esquelles sí s’ensorra l’economia, però també si es perd el patrimoni
immaterial”.
Per evitar-ho, les tres federacions han
adoptat un arsenal de mesures per poder seguir organitzant activitats. “El fet
de no poder reunir-nos no és, ni ha de ser, un impedint per assajar els
Pastorets”, va destacar Lleonard del Río. Des de la Coordinadora, va
explicar el seu president, s’ha encarregat un nou text adaptat a les
restriccions actuals i també s’han posat eines tecnològiques a l’abast dels
grups. Del Río també va reclamar que “les mesures que s’adopten respecte dels
professionals del teatre i la gent del món associatiu s’haurien d’entendre com
un tot”, és a dir, no afegir més restriccions als grups amateurs.
Dels tres col·lectius de cultura popular, el
pessebrisme probablement és aquell que ho tenia més fàcil per adaptar-se a les
disposicions sanitàries. Català va subratllar que totes les
exposicions compliran amb els protocols de prevenció dictats des de la
Generalitat: límit d’aforament, entrades i sortides diferenciades, reserva
d’entrades, etcètera. “Per la cultura popular, que es basa en el voluntariat,
el confinament perimetral de cap de setmana és un problema per organitzar
activitats”, va lamentar el president de la FCP.
La preparació d’un pessebre vivent implica una
gran logística i unes grans dosis d’interacció social. Àngels Serentill va
avançar que “fer grans muntatges es veu complicat. Treballem amb persones
voluntàries de totes les edats. Tenim com a prioritat la seguretat”. La
presidenta de la FCPV va apuntar que, enguany, la majoria d’escenificacions es
podrien veure a través del canal Pessebres Vivents TV.
Pel conseller a l’exili Lluís Puig, “els
col·lectius de cultura popular no farem actes virtuals, sinó que ens ajudarem
d’eines digitals per fer actes que seran vivencials”. Segons l’actual director
de Promoció Internacional de Cultura Popular, l’associacionisme de base no ha
de percebre la digitalització com un mal menor (“una aspirina”), sinó com una
oportunitat “per obrir-nos al món, que fa cinc anys ens era inimaginable”. Una
eina per apropar-nos als centenars de milers de catalans que no viuen a
l’estranger, i també a tots aquells catalans que viuen en municipis sense
equipaments culturals o sense prou capacitat econòmica per accedir a la
cultura.
La taula rodona es va cloure amb la
presentació del vídeo promocional que la Federació Catalana de
Pessebres Vivents ha fet per la temporada 2020-21.